مهاجرت تحصیلی به اسپانیا :

 

همانطور که در مقاله قبل، یعنی مقاله مهاجرت به اسپانیا و روش های آن توضیح داده شد. یکی از روش هایی که مردم می توانند به کشور اسپانیا مهاجرت نمایند از راه تحصیل می باشد. که در مقاله قبل توضیحات اجمالی را در این زابطه برای شما بیان کردیم اما در اینجا توضیحات کامل تری را ارائه می کنیم.

باید بدانید که اگر مهاجرت به اسپانیا را از راه تحصیل برگزیده اید انتخاب درستی کردین زیرا گرفتن ویزای دانشجویی اسپانیا نسبت به سایر کشور های حوزه شینگن آسان تر می باشد علاوه بر این هزینه زندگی و اقامت در اسپانیا مناسب تر می باشد همچنین دانشگاه های برتر اسپانیا با ارائه بورسیه های تحصیلی شرایط تحصیل با هزینه کم و یا رایگان را برای افراد فراهم آورده است. با همه این توصیفات می توان گفت که مهاجرت تحصیلی به اسپانیا انتخاب مناسبی برای افراد می باشد.

 

مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف اسپانیا :

 

کارشناسی ............................................ 4 سال

کارشناسی ارشد ................................... 2 سال

دکترا .................................................... 5 سال

تحصیل پزشکی در اسپانیا ....................... 5 تا 6 سال

 

تحصیل کارشناسی در اسپانیا :

 

اگر شما هم قصد دارید که دوره کارشناسی خود را در کشور اسپانیا سپری کنید باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید نکته اول اینکه دوره کارشناسی در اسپانیا به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی وجود دارد که در دانشگاه های دولتی این کشور فقط به زبان اسپانیایی تدریس می گردد و اگر شما به این زبان تسلط نداشته باشید باید در دانشگاه های خصوصی که به زبان انگلیسی تدریس می شود دوره کارشناسی خود را بگذرانید.

مدرک لیسانس در اسپانیا اصطلاحا Grado نامیده می شود که شما برای دستیابی به آن بایستی 240 واحد ECTS را در بازه زمانی مشخص 4 ساله بگذرانید.

از نظر هزینه تحصیل نیز باید گفت که دوره کارشناسی در دانشگاه های دولتی از 1000 یورو به بالا می باشد که این هزینه در دانشگاه های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی است.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در اسپانیا :

 

یکی از مقاطعی که فرصتی عالی برای دانشجویان سراسر جهان می باشد که با تحصیل در این مقطع بتوانند به کشور اسپانیا مهاجرت کنند مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد است این مقطع تحصیلی که در حدود 10 تا 24 ماه به طول مینجامد با توجه به کوتاهی مقطع هزینه های کمتری را برای افراد بوجود می آورد همچنین با توجه به برنامه های کاربردی این مقطع در اسپانیا باعث شده است که افرادی که این مقطع تحصیلی را در اسپانیا سپری می کنند بلافاصله بتوانند از طریق مهارت هایی که آموخته اند وارد بازار کار کشور اسپانیا شوند و به همین دلیل است که هرساله در حدود 200 هزار دانشجو از سراسر جهان متقاضی آن هستند که بتوانند مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد خود را در اسپانیا سپری نمایند.

در این مقطع تحصیلی شما می توانید در دانشگاه های دولتی بارسلونا این مقطع تحصیلی را به زبان انگلیسی سپری کنید البته باز هم در دانشگاه های خصوصی تعداد برنامه هایی که به زبان انگلیسی برگزار می شود بیشتر است.

 

تحصیل دکترا در اسپانیا :

 

شما می توانید مقطع دکترا را در اسپانیا در برترین دانشگاه های این کشور بگذرانید تحصیلات دکترا تمام وقت در کشور اسپانیا حداکثر 3 سال طول می کشد که این می تواند در صورتیکه مورد تائید هیئت علمی دانشگاه قرار بگیرد 2 سال دیگر نیز تمدید شود. برنامه های مقطع تحصیلی دکترا توسط اساتید و هیئت علمی دانشگاه برنامه ریزی می شود در این مقطع زبان تحصیل انگلیسی است ولی برنامه هایی که به زبان اسپانیایی هم برگزار می شود در این مقطع فراوان است.

 

هزینه تحصیل در اسپانیا :

 

کارشناسی ..................................... هزینه این دوره بین 1000 تا 4000 یورو در سال در دانشگاه های دولتی می باشد

کارشناسی ارشد ............................ هزینه این دوره بین 1000 تا 3500 یورو در سال در دانشگاه های دولتی می باشد

دکتری ........................................... در این دوره شما باید به ازای هر واحد ECTS بین 22 تا 36 یورو پرداخت نمایید.

 

با توجه به این هزینه ها می توان گفت که کشور اسپانیا یکی از کشور های اروپایی می باشد که هزینه تحصیلی پایینی را برای دانشجویان بین المللی فراهم آورده است البته لازم به ذکر است که تعداد معدودی از کشور ها با فراهم آوردن تحصیلات رایگان برای دانشجویان زمینه مناسب تری به جذب این افراد به داخل کشور خود نسبت به اسپانیا را دارا می باشند.

 

انواع بورسیه برای تحصیل در اسپانیا :

 

مانند بسیاری از کشور ها، دولت اسپانیا، سازمان های مختلف و دانشگاه های اسپانیا برای جذب افراد با استعداد اقدام به ارائه بورسیه های مختلفی می نماید که شما می توانید تعدادی از این بورسیه ها را به همراه توضیحات اجمالی در پایین مشاهده نمایید.

 

بورسیه های دانشگاه اروپایی آتلانتیک :

دانشگاه اروپایی آتلانتیک یک موسسه آموزش عالی آکادمیک است این دانشگاه اغلب در رشته های مهندسی بورسیه های تحصیلی ارائه می کند و از بین دانشجویانی که رزومه و سطح مهارت زبان انگلیسی بالایی را دارا می باشند دانشجو می پذیرد.

 

بورسیه های دانشگاه گرانادا :

این دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر اسپانیا قرار دارد و در زمینه مطالعات زبان بین الملل رتبه اول و یک قطب مهم در زمینه کامپیوتر می باشد و هرساله بورسیه های ویژه ای را برای علاقه مندان به حوزه کامپیوتر ارائه می کند.

 

بورسیه های دولتی :

دولت اسپانیا همواره یک سری بورسیه ها را به دانشگاه های مورد انتخاب خود ارائه می دهد.

 

بورسیه مشترک اراسموس موندوس پلاس :

اتحادیه اروپا برای دانشجویان بین المللی چه از کشور های اتحادیه اروپا و چه از خارج از این اتحادیه در برنامه های مشترک اراسموس موندوس ثبت نام کرده اند بودجه ارائه می کند.

 

بورسیه‌ها و اساتید MAEC-AECID Scholarships and Lectorates :

موسسه خیریه MAEC-AECID در حدود 70 سال است که در زمینه بورسیه های تحصیلی اسپانیا فعالیت می کند و یکی از پرتقاضاترین بورسیه های تحصیلی اسپانیا به حساب می آید.

 

بهترین دانشگاه های اسپانیا :

 

کشور اسپانیا در مجموع دارای 79 دانشگاه می باشد که از این بین 57 دانشگاه آن به صورت دولتی و 12 دانشگاه آن به صورت خصوصی اداره می شود و براساس آخرین رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان، 12 دانشگاه این کشور بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است که این دانشگاه ها و رتبه آن ها عبارتند از :

 

دانشگاه بارسلونا .................................................. رتبه 168

دانشگاه مستقل مادرید ......................................... رتبه 207

دانشگاه خودگردان بارسلونا ................................... رتبه 209

دانشگاه کمپلوتنسه مادرید .................................... رتبه 223

دانشگاه پمپئو فابرا ............................................... رتبه 248

دانشگاه نابارا ...................................................... رتبه 266

دانشگاه IE ........................................................ رتبه 317

دانشگاه پلی تکنیک کاتولونیا ................................. رتبه 319

دانشگاه کارلوس سوم مادرید ................................ رتبه 351

دانشگاه فنی والنسیا .......................................... رتبه 371

دانشگاه پلی تکنیک مادرید ................................... رتبه 459

دانشگاه گرانادا ................................................... رتبه 492

 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در اسپانیا :

 

اگر شما هم قصد تحصیل در اسپانیا را دارید باید یک سری شرایط و مدارک را فراهم آورید که این بسته به نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی ممکن است شرایط و مدارک متفاوت باشد اما در اکثر اوقات یک سری از مدارک به صورت عمومی مورد نیاز می باشد که در اینجا برای شما بیان می کنیم این مدارک عبارتند از :

  • ترجمه مدارک قبلی
  • ریز نمرات
  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت
  • دو قطعه عکس
  • ارائه رزومه ای که نشان دهنده این باشد که شما در زمینه رشته تحصیلی مورد درخواست خود دارای تجربه کاری و یا فعالیت های تحقیقاتی می باشید
  • انگیزه نامه
  • با توجه به دانشگاه یا برنامه ای که قصد حضور در آن را دارید باید مدرک زبان اسپانیایی یا انگلیسی را همراه داشته باشید

دو مورد دیگر نیز وجود دارد که در صورت نیاز باید ارائه نمایید این دو مورد عبارتند از :

  1. توصیه نامه
  2. مصاحبه

البته باید توجه داشته باشید، مواردی که در بالا به آن اشاره شد مدارک و شرایط عمومی برای تحصیل در اسپانیا می باشد و شما بایستی با توجه به دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید درباره شرایط و مدارک اختصاصی آن دانشگاه نیز تحقیقات لازم را انجام داده و این مدارک را نیز به همراه موارد فوق ارائه کنید.

 

دریافت ویزا برای تحصیل در اسپانیا :

 

دانشجویانی که غیر از اتحادیه اروپا قصد ادامه تحصیل در اسپانیا را دارند بایستی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مربوطه به سفارت این کشور مراجعه کرده و ویزای تحصیلی دریافت نمایند. برای دریافت ویزای تحصیلی نیز شما باید مدارک زیر را ارائه دهید.

  • تکمیل شده فرم درخواست
  • عکس های پاسپورتی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارکی که برای ثبت نام دانشگاه مورد نیاز می باشد
  • گواهی بیمه درمانی
  • مدرک برای اثبات تمکن مالی ( معمولا در حدود 1000 یورو و معادل با هزینه یک ماه تحصیلی می باشد )
  • اثبات آدرس محل اقامت در اسپانیا
  • پرداخت هزینه 60 یورو برای درخواست ویزا

ویزای تحصیلی که به صورت اولیه برای شما صادر می گردد به مدت 3 ماه اعتبار دارد و شما بایستی پس از ورود به کشور اسپانیا این ویزا را به صورت طولانی مدت تمدید نمایید.

نکته : اگر شما فرد متقاضی تحصیل در اسپانیا هستید می توانید برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزای همراه دریافت نمایید.

 

آیا با ویزای دانشجویی می توان در اسپانیا کار کرد ؟

 

افرادی که دارای ویزای دانشجویی می باشند می توانند به صورت پاره وقت در کشور اسپانیا کار کنند البته باید به دو نکته دقت کنند یک مورد اینکه نباید میزان ساعت کاری آن ها در طول هفته بیشتر از 20 ساعت باشد و نکته دوم اینکه شغل آن ها نباید با تحصیل آن ها تداخل پیدا نماید.

 

کدام شهر ها در اسپانیا برای تحصیل بهتر است ؟

 

اگر بخواهیم در اسپانیا شهر هایی را مشخص کنیم که تحصیل در این شهر ها نسبت به شهر های دیگر بهتر می باشد به سه شهر مادرید، بارسلونا و والنسیا خواهیم رسید.

شهر مادرید با مراکز تجاری بزرگ قدیمی ترین دانشگاه اسپانیا را در خود جای داده است دانشگاه بارسلونا، برترین دانشگاه اسپانیا در شهر دانشجویی بارسلونا قرار دارد و شهر والنسیا نسبت به سایر شهر های دیگر کوچک تر و هزینه زندگی و تحصیلی کمتری را نسبت به سایر شهر ها دارد این سه شهر جزو بهترین شهر های دانشجویی اسپانیا می باشد.

 

خوابگاه و انواع اقامتگاه هایی که یک دانشجو می تواند در اسپانیا از آن استفاده نماید :

 

دانشجویان در اسپانیا برای محل اقامت می توانند گزینه های مختلفی را برگزینند که این گزینه ها عبارتند از :

 

  • زندگی در کنار خانواده های میزبان اسپانیایی

 

این مورد برای شما می تواند دارای مزایایی باشد از جمله این مزایا می توان به آشنایی زودتر با زبان و فرهنگ اسپانیا و کاهش هزینه ها اشاره کرد به دلیل اینکه زندگی در کنار خانواده های اسپانیایی هزینه کمتر و بعضا در صورت کمک در امور منزل می تواند به صورت رایگان نیز محاسبه شود.

 

  • خوابگاه های دانشجویی

 

دانشگاه های اسپانیا برای اقامت دانشجویان می توانند خوابگاه های دانشجویی که به صورت آپارتمان می باشند را به این افراد ارائه کنند هزینه این خوابگاه ها بسته به نوع خوابگاه، محل و امکانات آن می تواند هزینه های متفاوتی را داشته باشد. ولی باز هم هزینه آن مقرون به صرفه است.

 

  • آپارتمان های اشتراکی و غیر اشتراکی

یکی از گزینه های دیگری که برای اقامت دانشجویان وجود دارد آپارتمان های کوچک و یا اصطلاحا استودیو هاست این آپارتمان ها برای دانشجویانی که برای اولین بار به این کشور وارد می شوند بسیار مناسب می باشد هزینه این آپارتمان ها به نسبت خوابگاه های دانشجویی بالاتر می باشد و شما بایستی در حدود 390 یورو به صورت ماهانه برای این آپارتمان ها پرداخت نمایید. لازم به ذکر است که این آپارتمان ها از امکانات بیشتری نیز برخوردار می باشد.

 

برای زندگی در اسپانیا چه مقدار باید هزینه کرد ؟

 

کشور اسپانیا از نظر هزینه زندگی جزو کشور های مقرون به صرفه می باشد. هزینه زندگی در این کشور حدود 45 درصد بیشتر از ایران است. برای زندگی یک نفر در کشور اسپانیا حدود 600 یورو مورد نیاز می باشد که شما می توانید با هزینه 1000 یورو در ماه، زندگی دانشجویی راحتی را در این کشور داشته باشید البته هزینه زندگی دانشجویی می تواند کمتر از هزینه بالا نیز باشد در کشور های مادرید و بارسلونا که جزو کشور های گران اسپانیا محسوب می شوند هزینه زندگی دانشجویی در حدود 700 یورو در ماه است.

 

با چه شرایطی می توان اقامت پس از تحصیل اسپانیا را دریافت کرد ؟

 

کشور اسپانیا به دانشجویان اجازه می دهد که 12 ماه در این کشور بمانند و کار پیدا کنند که شما می توانید برای اینکه از این فرصت استفاده کنید تا 60 روز قبل از اینکه اقامت دانشجویی شما به پایان برسد و یا 90 روز پس از پایان تحصیلات خود اقدام نمایید در این زمان شما باز هم اجازه کار ندارید و فقط در صورت پیشنهاد کار از سوی کارفرمایان اسپانیایی می توانید برای ویزای کار اسپانیای خود اقدام کنید.




دیدگاه ها

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.